Monday , 13 May 2024

اندیشه

بنیاد گرایی و خشونت در افغانستان

اسلام سنتی حنفی، سلطنت و پشتونیزم. که با حکومت جمهوری داود خان، ضلع سلطنت و با حکومت لنینیستها (خلق و پرچم ) همه ی اضلاع سه گانه شکسته می شوند و در دوره مجاهدین، شکست پشتونیزم تعمیق می شود. که در مجموع بر اثر جریانهای سکولاریزم و نوگرایی از زمان امان الله خان تا دوره لنینیستهای خلق و پرچم و قدرت یافتن نیروهای غیر پشتون تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی، بحرانهای هویت، مشروعیت، فرهنگ، تضاد طبقاتی، ضعف نظامی، آشوب و فشار و شکست هژمونی پشتونیزم، به وجود می آیند که این وضعیت، به ایدئولوژیک شدن سنت، بنیاد گرایی و سلفیزم بویژه در میان اهل سنت منجر می شود که نقطه اوج آن طالبانیزم است.

ادامه... »

بنیاد گرایی اسلامی، منشأ، ماهیت و چشم انداز آینده

بنیاد گرایان افراطی و ستیزه جو، به لحاظ هستی شناسی، معرفت شناسی، روش شناسی و انسان شناسی با مدرنیته و دنیای مدرن، مشکل اساسی دارند چون: به لحاظ هستی شناسی، دنیا را تحقیر کرده و مقدمه‌ی برای آخرت می پندارند(اصل پنداری آخرت)؛ و به لحاظ روش شناسی و معرفت شناسی، عقل گریز و حتی عقل ستیز هستند(عقل را نه به عنوان روش شناخت و نه به عنوان منبع شناخت قبول دارند)؛  اما به لحاظ انسان شناسی، انسان ها را به لحاظ حقوقی برابر نمی دانند چون معتقدند که هرگز یک مسلمان با یک غیر مسلمان برابر نیستند و همچنین زنان نیز با مردان برابر نیستند لذا پدیده های چون: انسان گرایی، سکولاریسم، دموکراسی، حقوق شهروندی، آزادی های فردی، تفکیک حوزه های خصوصی و عمومی، حقوق زنان، و در مجموع حقوق بشر را به عنوان فراورده های مدرنیته غربی نفی می کنند؛ و همچنین به لحاظ اقتصادی با نظام سرمایه داری و اقتصاد بازار دچار چالش جدی است.

ادامه... »

هویت ملی تزریقی است یا روییدنی؟!

مفهوم «هویت ملی» بدون بررسی مفهوم ملت و فهمی که از آن داریم، میسر نمی شود. در تعريف مفهوم ملت از دیرباز میان صاحب‌نظران اختلاف نظر وجود داشته است. در تفکر آلماني ِمفهوم ملت، عواملی چون نژاد، تبار، زبان و مذهب از عناصر تشکيل دهنده‌ی ملت مي باشند که دراين ميان عامل نژاد مقام اول را دارد و مطابق اين دکترين، ميان نژادهاي مختلف بشري گونه‌اي سلسله مراتب وجود دارد که دررأس آنها نژاد آريايي و در پايين ترين مرحله …

ادامه... »

کارکرد استراتیژی «اعتدال» در مدیریت قدرت

افغانستان کشور افراط و تفریط ها است. منظور ما از «ازاستراتیژی اعتدال»، استراتیژی میانه روی و نفی افراط و تفریط ها است: راهی را که کشور های توسعه یافته و دموکراتیک پیموده اند، تجربه خوبی است برای ما؛ در کشورهای یاد شده دهها سال است که از انقلاب های خشونت بار، کودتاها و جنگ های مسلحانه خبری نیست. جنگ های مسلحانه و انقلاب های خونین، هزینه های زیادی را به همراه دارند که سال های طولانی را در بر می گیرند تا کشور به وضعیت عادی برگردد. بدبخت، جامعه ی است که انقلاب می کند و خوشبخت، جامعه ی است که به جای انقلاب، استراتیژی اعتدال را در پیش می گیرد و از طریق اصلاحات گام به گام و تدریجی، راه دشوار توسعه و پیشرفت را دنبال می کند چیزی که در بسیاری از کشور های غربی از گذشته های دور تا به امروز جریان دارد.

ادامه... »

فاشیسم و دموکراسی

کاربرد مفهوم فاشیسم در گفتارها و نوشتارهای علمی، دو جنبه متفاوت را در بر می گیرد: 1- جریان سیاسی تحکم گرا در سالهای1922تا 1943میلادی در ایتالیا، که خود را فاشیسم می نامید. 2- جریانهای سیاسی مشابه، ( بویژه در بعد اجتماعی)، اعمال کننده روشهای سرکردگی فاشیستی در زبان سیاسی روزمره، اصطلاح فاشیسم برای نشان دادن ارزشهای منفی حریف سیاسی بکار می رود که بیان گرخشونت سازمان یافته و ایجاد وحشت و ترور می باشد. در جبهه چپ، ابراز خشونت آمیز …

ادامه... »

نیچه و قانون ضعفاء

اگر نیچه افغانستان را می دید هیچگاه نمی گفت قانون، اختراع ضعفاء است برای بازداشتن و ممانعت اقویا از خودسری ها و خودکامگی های شان. البته این سخن او درست است که ضعفاء به دلیل ضعفی که دارند همیشه مادون اقویا اند. اما او اگر افغانستان را می دید نمی گفت ضعفاء برای جبران ضعف خود قانون را اختراع کردند و کوشیدند آن را “مافوق همه” سازند تا به این وسیله اقتدار و مافوق بودند اقویا را مهار کنند. نیچه …

ادامه... »

گفت وگوی تمدن ها یا برخورد تمدن ها؟

. ابرجنگ سالار، جهان را به کدام سو می برد؟   جورج دبلیو بوش رییس جمهور پیشین امریکا در 12 سپتامبر 2001، زمانی که از فرط«ترس» و «خشم» کنترل خود را کاملاً از دست داده بود، سخنی را بر زبان راند که معمولاً در شرایط و حالات عادی کتمان می کنند و بر زبان نمی آورند. او ضمیر ناخودآگاه خود را متأثر از آن شرایط سخت و دشوار اینطور روایت کرد: «هرکه با ما نیست علیه ماست…. جنگ ما علیه …

ادامه... »

ارزشهاي مذهبي و تعهدات بين المللي: تقابل يا تعامل؟

( درپاسخ به ديدگاه‌ آيت‌الله آصف محسني راجع به حقوق زن و قانون احوال شخصيه) امروزه اصول و هنجارهاي بنيادي حقوق بشري صرفا ارزشها و آموزه هاي فرهنگ غربي تلقي نمي شوند. اين آموزه ها افزون برآنكه به عنوان ارزشهاي انساني و جهانشمول در متن پيمانهاي جمعي و اسناد بين المللي الزام آوري چون ميثاق حقوق مدني و سياسي و كنوانسيون هاي رفع تبعيض به صراحت آمده و جزء تعهدات و پيمانهاي بين المللي اطراف متعاهد شمرده مي شوند، كشورهاي …

ادامه... »

هایدگر؛ فیلسوف میان دو جنگ

فلسفه هایدگر،فیلسوف آلمانی،پیرامون سئوال درباره معنی وهدف هستی است. درشاهکاراویعنی کتاب “هستی وزمان”درسال 1927،ادعامیشود که وظیفه هستی مرگ است. شاید به این دلیل اودرسال 1934-1933 عضوحزب نازی آلمان گردید.نیروهای پیروزفرانسوی درجنگ جهانی دوم؛ به این سبب ازورود وی به دانشگاه بین سالهای 1951-1945 جلوگبری نمودند. هایدگربقول مارکسیستها،ترس ودرد ورنج خرده بورژوازی بعدازجنگ جهانی اول را،رنجهای ابدی هستی انسان بحساب می آورد.مورخین چپ اورایکی ازپایه گذاران اگزیستنسیالیسم مبلغ امپریالیسم و یکی ازتئوریسن ها،راهگشایان،وحزب گرایان فاشیسم آلمان میدانند.طبق نظرهایدگر معنی هستی در …

ادامه... »

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به این سایت می باشد