Tuesday , 14 May 2024

مراسم رونمایی «بوطیقای شعر نو» و «رسول رؤیا» در کابل

محفل رونمایی مجموعه مقالات «بوطیقای شعر نو» و «رسول رؤیا» نوار صوتی شعرهای سیدرضا محمدی، نویسنده و شاعر پرآوازه افغانستان به همت انجمن قلم افغانستان و با حضور فرهنگیان در کابل، برگزار شد.
سیدرضا محمدی، نویسنده و شاعر معاصر افغانستان در مورد نوار صوتی «رسول رؤیا»، می‌گوید: من یک سی‌دی که خانم ناجی افشاری، وقت‌ها پیش در جرمنی آماده کرده بودند و مجموعه‌یی از شعرهای صوتی است؛ به دوستانم هدیه می‌کنم.

محمدی، درباره مجموعه مقالات «بوطیقای شعر نو» گفت، قصه این کتاب، مجموعه‌ ای از نوشته‌هایی است که در سال‌های متمادی، به عنوان معرفی ادبیات، نقد و ایجاد پلی میان خوانندگان عمومی و نویسندگان ادبی، نوشته شده است.

سیدرضا محمدی، در ادامه افزود: در این مجموعه‌ها و نوشته‌ها، سعی بر این بود که چطور خواننده، بتواند وارد جهان شخصی نویسنده شود.

محمدی تصریح کرد: نگاهی که خیلی‌ها به شعر داشتند، متأسفانه یک نگاه تفریحی بوده، در حالی‌که شعر، سازنده شعور اجتماعی، معرفت عمومی و حافظه جمعی یک ملت است. جریان‌های فکری و حتی جریان‌های اجتماعی از آن‌چه شاعران خلق کرده و خلق می‌کنند؛ به نحوی نشات می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اهمیت شعر، بیش‌تر از چیزی‌ست که درباره‌اش گفته شد، یعنی شاعری درحقیقت مشابه با کار پیغمبری است. وظیفه شاعر، این است که عالم‌الغیب یا ناخودآگاه را با مردم روزمره وصل بسازد و اجازه تفکر خلاق را به عموم دهد.

محمدی، افزود: به نظر من، شعر، صاحب ندارد و مال همه است و شاعر، کاتب این نوشته‌ها است و صاحب شعر، همه‌ی مردم دنیا است.

مراسم رونمایی رسول رؤیا و بوطیقای شعرنو، با شعرخوانی خالده فروغ، ادهم کاوه، یوسف نوری، ولی ولی‌زاده، فرخنده شعله و دیگر شاعران جوان افغانستان، پایان یافت.

شبکه قلم

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به این سایت می باشد