Tuesday , 14 May 2024

دوازده شهروند افغانستان در حملات در ایران کشته شده اند

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران «ایرنا» ناوقت روز پنج شنبه گزارش داده است که دوازده شهروند افغانستان شامل کشته شدگان حملات روز چهارشنبه در ولایت کرمان این کشورهستند.

طبق فهرست نشرشده اداره کل اتباع و مهاجران خارجی ولایت کرمان هفت تن از این کشته شدگان زنان اند. این که چه تعداد از شهروندان افغانستان در این حملات زخمی شده اند، در این گزارش چیزی گفته نشده است.در این لیست دیده می‌شود که چند تن از کشته شدگان اعضای یک خانواده هستند.

مسئولیت حملات در ولایت کرمان ایران را گروه دولت اسلامی (داعش) برعهده گرفته است. داعش با انتشار بیانیه‌ای رسمی گفته است که دو حمله انتحاری را در کرمان انجام داده است.

در بخشی از بیانیه داعش آمده است: «بیش از ۳۰۰ تن از شیعیان در دو عملیات انتحاری در ایرانکشته و زخمی شده اند.» گروه داعش از عاملان این حملات به نام‌های عمرالموحد و سیف‌الله مجاهد نام برده است.

عصر روز چهارشنبه  دو انفجار مرگبار در مراسم بزرگداشت از چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران ایران در تجمع بزرگی از مردم در کرمان شهر رخ داد.

بر بنیاد آمارهای نشر شده از سویی رسانه های داخلی ایران، در این حمله ۸۹ تن به شمول دوازده مهاجر افغان کشته شدند و ۲۸۴ تن دیگر زخم برداشته اند.

به گفته رسانه های ایران، مراسم خاک‌سپاری کشته شدگان این رویداد امروز جمعه در مصلای شهر کرمان برگزار می‌شود.

مقام‌های ایران از مردم خواسته اند که برای تشییع و خاکسپاری کشته شدگان این رویداد‌ها به گلزار شهیدای کرمان مراجعه نکنند.

پیکر کشته شدگانی که از دیگر شهرها و ولایت های ایران اند، به سمت زادگاه شان منتقل شده است.

برخی از منابع گفته اند که در میان کشته شدگان کودکان زیادی دیده می شوند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران در میان ۸۹ تن که جان باخته اند ۱۲ تن آنان کودکان زیر ۱۵ سال اند.

اداره طالبان این حملات را نکوهش کرده اما در اعلامیه وزارت خارجه طالبان «حمله تروریستی» ذکر نشده است. این کار انتقاد تند سفیر پیشن ایران را در افغانستان برانگیخته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این را هم ببینید!

زنان شیعه در هرات در اعتراض به حملات بالای اجتماعات شان اعتراض کردند

ده‌ها زن به دلیل هدف قرار گرفتن تجمعات شییعان، در ولایت هرات دست به اعتراض زدند. این اعتراض در جریان تشییع جنازه قربانیانی که روز جمعه در یک حمله جان باخته بودند، برگزار شد. ...

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به این سایت می باشد