در اين مقاله، رابطه ميان دستورگرايي و حاکميت قانون را مورد بحث قرار خواهم داد. فرضيهام اين خواهد بود: نخست، دستورگرايي يک پايه و بنياد لازم حاکميت قانون است؛ دوم، دستورگرايي ليبرال به مثابه يک تضمين حداقلي براي عادلانه بودن محتوا و شکل قانون، هر دو، عمل ميکند؛ دستورگرايي ليبرال موازنه مناسبي ميان حاکميت قانون و حاکميت فرد پديد ميآورد؛ و بالأخره، دستورگرايي با حاکميت قانون پاسداري ميشود. با توجه به چگونگي تعريف دستورگرايي و حاکميت قانون، نويسندگان مختلف تفسيرهاي …
ادامه... »Tag Archives: حاکمیت قانون
بررسی جرم تخریب کیفری در حقوق انگلستان
در حقوق انگلستان ، تسبیب در خسارت کیفری (Criminal Damage) اصولا یک جرم در کامن لا محسوب می گردد.در زمان های گذشته ، این جرم تا حدود زیادی به حمایت از دارایی افراد و مواد غذایی مرتبط بود و مجازات های ناچیزی جهت صدمه زدن به اموال افراد اعمال می شد و مسئولیت نیز اصولا متوجه پرداخت خسارت از طریق جزای نقدی بود.در طول زمان ، قوانین خاصی برای برخورد در موقعیت های گوناگون ارائه شد به گونه ای که …
ادامه... »نقص یا نقض قانون؟!
آقای دانش( معاون دوم رییس جمهور) گفته است برای بهبود توسعه در کشور باید قوانین موجود بازنگری شوند. در کل حرف خوبی است. در اینکه قوانین افغانستان غالبا نواقص و معایب ساختاری، شکلی و ماهوی دارند تردیدی نیست و این مسئله براهل علم پوشیده نیست اما در این هم تردیدی نیست که بزرگترین مانع توسعه و بهبود امور، نه ” نقص” بلکه ” نقض” قانون و عدم پایبندی به قوانین موجود است. اگر فرضا همین قوانین موجود ما با وصف …
ادامه... »قوانین سرگردان
ولسی جرگه شورای ملی ، سه قانون را به دلیل برداشت هاي متفاوتی که از مواد قانون اساسی وجود داشت، برای تعیین تکلیف نهایی به کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی واگذار نمود، کمیسیونی که تشکیل آن به دلیل اختلاف میان قوای مقننه و مجریه با مشکل مواجه شده و تا کنون شکل خارجی به خود نگرفته است . ماده یکصدو پنجاه و هفتم قانون اساسی در رابطه به تشکیل این کمیسیون چنین میگوید: کمیسیون مستقل نظارت بر …
ادامه... »