با حضور دکتر بابک عباسی، دکتر میثم سفیدخوش و محمدابراهیم باسط ...
ادامه... »Tag Archives: کتابخوانی
زبان فارسی منجمد و انعطافناپذیر شده است
گفتوگو با دکتر لیلا سیدقاسم ...
ادامه... »در ایران فقط وقتی قلم دست گرفتم کسی از من شناسنامه نخواست!
محمدحسین محمدی، داستاننویس مهاجر از رمان تازهاش، افغانستان و زندگی خود میگوید: ...
ادامه... »دربارهی آرزوی سرخپوست بودن
داستانی از کورنلیا تراونیچک ...
ادامه... »عشق از دریچهی فلسفه و روانکاوی
پیشنهادهایی برای کتابخوانی در تعطیلات عید ...
ادامه... »فلسفه در کالبد تئاتر
نگاهی به کتاب «تئاتر ایدهها» ...
ادامه... »تلاش برای زنده ماندن بعد از کسب نوبل
«ماریو بارگاس یوسا» از آن نویسندگانی است که بعد از بردن جایزه نوبل، تلاش کرده تا ثابت کند هنوز حرفی برای گفتن دارد که هنوز زنده است. ...
ادامه... »چهل سال فلسفهبافی در یک کتاب
کتاب «هربار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند» یک کتاب فلسفی عامیانه است که مطالعهاش باعث توجه به نکات مختلفی درباره زندگی میشود. ...
ادامه... »مرگ هر واژه سوگی است بزرگ
نشست ویژهی مرکز فرهنگی شهر کتاب روز شنبه، ۱۴ بهمن به بررسی ابعادی از کارنامهی پژوهشی ژوکوفسکی، ایرانشناس روس و رونمایی و معرفی کتاب «موادی برای مطالعهی گویش بختیاری» اختصاص داشت. در این نشست میرجلالالدین کزازی، احمد تمیمداری، شهرام همتزاده، مریم شفقی و مهدی دادرس به سخنرانی پرداختند. ...
ادامه... »سنایی در طنزآوری شعر پیشگام است
در شعر سنایی علاوه بر قالبهای معمولی که رایج بوده است، شیوههای دیگری آمده که بعدها دیگران هم از آن استفاده کردهاند، از جمله تعداد زیادی شعر و غزل دارد که این غزلها فقط با ردیف است و قافیه ندارد، یا ردیفهایی که برگرفته از زبان عامه است و اتفاقا طنزهای بسیار زیادی ایجاد کرده است. این حرف درستی است اگر بگوییم سنایی اولین کسی است که اولا ردیفهای طولانی را در شعر فارسی باب کرده است، ثانیا ردیفهایی برگرفته از تمثیلات زبان عامه، وارد غزل کرده است و آن مجموعهای از غزلها که به این صورت آفریده است، بسیار خواندنی است و این است که غزلهای سنایی در سایه قصاید و کارهای تعلیمی مثل حدیقه کمتر دیده شده است و من دوستانی را که اهل طنز هستند، به این توجه میدهم که حتما به غزلها توجه کنند.
ادامه... »