Thursday , 28 March 2024

گروهی از زنان در کابل علیه اجباری شدن برقع تظاهرات کردند

با وجود ممنوعیت تظاهرات از سوی طالبان، شماری از زنان و دختران روز سه شنبه به جاده‌های کابل برآمده و با شعارهای «نه به حجاب اجباری» و «برقع حجاب من نیست» بر ضد فرمان اخیر طالبان اعتراض کردند.

معترضان که اکثراً صورت شان را نپوشانده بودند، شعار «عدالت، عدالت» سر می‌دادند.

این تظاهرات زنان لحظاتی بعد توسط نیروهای طالبان متوقف ساخته شد. نیروهای طالبان همچنین مانع پوشش خبری این تظاهرات توسط خبرنگاران شدند.

بیشتر بخوانید: طالبان در جریان تظاهرات زنان خبرنگاران را لت و کوب کردند

ژولیا پارسی، یکی از شرکت کنندگان این تظاهرات به دویچه وله گفت که طالبان در مقابل ساختمان وزارت امر به معروف ونهی از منکر آنان را حدود دو ساعت به گروگان گرفتند.

او گفت: «حدود ۱۵ تن از طالبان مسلح آمدند ما را محاصره کردند. تلاش داشتند که شعارها و تلفون‌های همراه ما را بگیرند. ما اجازه ندادیم. کوشش می‌کردند که با سلاح‌هایشان بر ما حمله کنند. چون مردم زیاد تجمع کرده بودند نتوانستند ما را با خود ببرند.»

او تاکید می‌ورزد که سپس موترهای نیروهای استخبارات آمدند و پلاکات‌های معترضان را جمع‌آوری کردند.

طالبان در ادامه محدودیت‌هایی که برای زنان وضع کرده اند، در شروع این هفته فرمانی را نشر کردند که زنان باید برقع بپوشند یا صورت شان را بپوشانند. رهبر طالبان در این فرمان همچنین گفته است که زنان اگر کار مهمی در بیرون نداشته باشند باید «در خانه بمانند».

بیشتر بخوانید: زنان در کابل برای تامین حقوق شان و علیه «قتل سربازان سابق توسط طالبان» اعتراض کردند

طالبان اعتراض‌ها بدون مجوز وزارت عدلیه را منع قرار داده اند و در گذشته علیه زنانی که برای اعاده حقوق شان به جاده‌ها برمی‌آمدند، برخورد خشن و سرکوب‌گرانه داشته اند. شمار زیادی از زنان معترض موقتاً بازداشت شده اند.

به همین دلیل، در این اواخر زنان عمدتاً در مکان‌های سربسته به محدود شدن حقوق و آزادی‌های شان توسط طالبان اعتراض می‌کردند.

در اعلامیه این زنان آمده است که «جنبش زنان مقتدر افغانستان» متشکل از صدها زنی است که بعد از سقوط کابل به دست طالبان شکل گرفت و تا اکنون ده‌ها برنامه اعتراضی را علیه طالبان به شیوه‌های مختلف راه اندازی کرده اند.

فرمان تازه طالبان در باره حجاب اجباری و پوشش صورت زنان واکنش‌های داخلی و بین المللی زیادی را برانگیخته است. وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به تازگی در پاسخ به این واکنش‌ها گفته است که تصمیم‌گیری در مورد حجاب زنان افغانستان از صلاحیت کشورهای جهان نیست.

منبع: دویچوله

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این را هم ببینید!

چین: طالبان پیش از رسمیت دیپلماتیک باید اصلاحات وارد کنند

چین گفته است که اداره طالبان در افغانستان پیش از حصول رسمیت دیپلماتیک نیاز به اعمال اصلاحات سیاسی، تقویت امنیت و بهبود مناسبات با همسایگان خود دارد. ...

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به این سایت می باشد