Thursday , 18 April 2024

خلیلزاد و طرح «حکومت انتقالی صلح»؟

رسانه‌های افغانستان گزارش داده اند که زلمی خلیلزاد در سفر اخیرش به کابل طرحی را با سیاسیون و دولت افغانستان شریک کرده است که در آن «حکومت انتقالی صلح» پیش‌‌بینی شده است.

از جمله روزنامه هشت صبح گزارش داده است که در این طرح سناریوهای احتمالی برای ایجاد «حکومت انتقالی صلح» پیش‌بینی شده که دارای سه قوه مستقل خواهد بود.

به صورت رسمی مقام‌های افغانستان و ایالات متحده امریکا در این رابطه چیزی نگفته اند. زلمی خلیلزاد در ختم سفرش به کابل تنها گفته است که روی «گزینه‌های مختلف»  برای تسریع روند صلح افغانستان صحبت شده است.

حاجی دین محمد، عضو شورای عالی مصالحه ملی که در دیدار با خلیلزاد اشتراک داشته است، به دویچه وله گفت که خلیلزاد در ملاقات خود با سیاسیون طرحی را در مورد حکومت انتقالی صلح شریک نساخته است.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان نیز به دویچه وله گفت: «تا اکنون هیچ طرحی مبنی بر حکومت انتقالی صلح یا دیگر نوع حکومت با این وزارت و هیئت دولت افغانستان شریک نشده است.»

اما از اظهارات غیرمستقیم مقام‌ها و چهره‌های سیاسی چنین معلوم می‌شود که تغییراتی در روند صلح افغانستان محتمل است.

سرور دانش، معاون دوم رئيس جمهور افغانستان روز پنج شنبه در مراسم سالگرد ترور عبدالعلی مزاری در کابل گفت: «تأکید حکومت بر این است که اولا هیچ طرحی نباید در غیاب دولت افغانستان و بدون در نظر گرفتن منافع ملی ما و تنها بر اساس خواست خارجی‌ها مطرح شود.»

دانش در ادامه سخنان خود افزود: «دوم این که هر نوع طرحی باید با حفظ نظام سیاسی و تداوم قانون اساسی کشور مطرح شود و نه به قیمت فروپاشی نظام و لغو قانون اساسی و بدین جهت ما طرح دولت موقت را یک نوع عقبگرد و به معنای فروپاشی نظام کنونی می‌دانیم.»

محمد یونس قانونی، یکی از چهره‌های سیاسی که با خلیلزاد دیدار داشته است، نیز در این مراسم گفت: «روند جاری صلح از نگاه شکلی و محتوایی تغییر خواهد کرد و در نقشه جدید گفتگوهای صلح اجماع ملی، منطقه‌ای و بین المللی به خط درشت برجسته شده است.»

قانونی تاکید کرد که اگر اجماع منطقه‌ای در این روند وجود نداشته باشد، جنگ نیابتی در افغانستان آغاز خواهد شد. او افزود: «ما باید گفتگوهای صلح را سه ضلعی (حکومت، طالبان و مردم) بسازیم و در روند فعلی صلح، جایگاه مردم تعریف نشده است.»

از سوی دیگر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان امروز در یک نشست خبری در کابل مدعی شد که ارگ ریاست جمهوری افغانستان به دنبال ایجاد حکومت ائتلافی با طالبان است و مذاکرات جاری میان دولت و طالبان نتیجه‌ای در پی ندارد.

حکمتیار که خود پس از یک توافق صلح با حکومت به کابل آمد و اخیراً به منتقد سرسخت حکومت تبدیل شده است، افزود: «ارگ صلح نمی‌خواهد و به طالبان یک بسته پیشنهادی ارائه کرده است که طالبان در حکومت ۶۰ درصد سهیم شوند و طالبان باید ریاست جمهوری محمد اشرف غنی و ادامه حکومت وی را قبول کنند اما این یک طرح ناکام است و طالبان طرح حکومت ائتلافی را قبول نمی‌کنند.» تا حالا هیچ منبع دیگری موجودیت چنین پیشنهادی را تائید نکرده است.

این بحث زمانی داغ می‌شود که ایالات متحده امریکا در حال بررسی توافقنامه خود با طالبان است. براساس این توافقنامه نیروهای خارجی تا اول ماه می امسال از افغانستان خارج خواهند شد، اما به نظر نمی‌رسد که این کار صورت بگیرد. از جانب دیگر مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان بسیار بی‌رمق شده است.

خلیل صافی، رئيس انستیتوت صلح افغانستان به دویچه وله گفت: «من فکر نمی‌کنم که طالبان از این طرح آقای خلیلزاد استقبال کنند و تا زماکی که گفتگوی بین الافغانی به نتیجه نرسد، حکومت انتقالی صلح عملی نخواهد بود.»

 

About جعفر حیدری

جعفر حیدری نویسنده، پژوهشگر و گزارشگر آزاد از کابل می نویسد و از حدود سال 1395 با شبکه قلم افغانستان همکاری دارد

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این را هم ببینید!

چین: طالبان پیش از رسمیت دیپلماتیک باید اصلاحات وارد کنند

چین گفته است که اداره طالبان در افغانستان پیش از حصول رسمیت دیپلماتیک نیاز به اعمال اصلاحات سیاسی، تقویت امنیت و بهبود مناسبات با همسایگان خود دارد. ...

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به این سایت می باشد