Friday , 19 April 2024

ابراز آمادگی هند به فراهم ساختن واکسین کرونا برای افغانستان

سفیر هند در دیدار با معین پالیسی و پلان وزارت صحت افغانستان گفته است که کشورش آماده است تا واکسین کرونا را در اختیار این کشور قرار دهد. هند دو واکسین کرونا را برای استفاده داخلی تایید کرده است، یکی واکسن “کویشیلد” که شرکت بریتانیایی‌- سویدنی آسترازنکا  آن را تولید کرده و واکسن کوواکسین که ساخته شرکت داروسازی هندی بهارات بایوتک (Bharat Biotech) است.

عبدالحق آزاد، مسئول مطبوعاتی سفارت افغانستان در دهلی جدید به دویچه وله گفت که حکومت هند اعلام کرده است که سیاست اش اولویت دادن به همسایه هاست و آماده است به صورت نمونه و برای حسن نیت در هفته های آینده واکسین کرونا را در اختیار کشورهای همسایه به شمول افغانستان قرار دهد. او گفت: «افغانستان تا کنون رسماً درخواست نکرده است.»

عبدالحق آزاد می گوید که واکسین تولید هند برای افغانستان ارزانتر است، نگهداری اش آسانتر خواهد بود و توزیع آن نیز نسبت به دیگر واکسین ها آسانتر است.

برنامه تطبیق واکسین کرونا از روز شنبه ۱۶ جنوری در هند آغاز شده است. بنا بر معلومات سفارت افغانستان در هند از روز شنبه تا کنون در این کشور بیش از ۲۰۰ هزار نفر در برابر کرونا واکسین شده اند.

سخنگوی سفارت افغانستان گفت که احتمالا مهاجرین افغان که در هند زندگی می کنند، اگر در معرض خطر باشند، نیز واکسین خواهند شد.

هند بعد از امریکا بیشترین رقم مبتلایان به کرونا در جهان را دارد. تا کنون بیش از ۱۰میلیون نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده اند. هند که در مجموع ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت دارد، قرار است در ابتدا ۳۰ میلیون پرسونل صحی را واکسین کند و سپس ۲۷۰ میلیون تن از شهروندان این کشور که بالای ۵۰ سال یا بیماری های مزمن دارند واکسین خواهند شد. 

سخنگوی سفارت افغانستان در هند می گوید که هنوز در مورد مقدار واکسینی که هند در اختیار افغانستان قرار خواهد داد، صحبتی نشده است. اما  به نظر او احتمالاً بخشی از این واکسین رایگان و بلاعوض از سوی هند در اختیار افغانستان قرار گیرد و بخش دیگر آن نیز در بدل پول تامین شود.

به گفته سخنگوی وزارت صحت، این وزارت علاقه مندی خود را به واکسین ساخته شده از سوی هند نشان داده است. اما تا کنون در این رابطه رسماً تقاضا صورت نگرفته است.

معصومه جعفری، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که بر اساس تعهدات قبلی قرار است اتحادیه بین المللی کوواکس که افغانستان نیز عضو آن است، برای ۲۰ درصد نفوس افغانستان واکسین خریداری کند. بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی هم وعده داده اند که برای ۲۰ درصد دیگر از مردم افغانستان واکسن تهیه می کنند.

این واکسن ها قرار است از اواسط سال ۲۰۲۱ تا اواخر ۲۰۲۲ در دسترس افغانستان قرار گیرد. به گفته جعفری اگر کشورهای همسایه واکسین تایید شده از سوی سازمان جهانی صحت را فراهم سازند، افغانستان می تواند از این کشورها تهیه کند.

هند تا کنون کمک های زیادی به افغانستان داشته است و یکی از شرکا در توسعه افغانستان خوانده می شود.

منبع: دویچوله

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این را هم ببینید!

چین: طالبان پیش از رسمیت دیپلماتیک باید اصلاحات وارد کنند

چین گفته است که اداره طالبان در افغانستان پیش از حصول رسمیت دیپلماتیک نیاز به اعمال اصلاحات سیاسی، تقویت امنیت و بهبود مناسبات با همسایگان خود دارد. ...

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به این سایت می باشد