Friday , 29 March 2024

چهارمین جشنواره بین المللی فیلم مهرگان در کابل برگزار شد

آکادمی هنر و علوم سینمایی، چهارمین جشنواره بین المللی فیلم مهرگان را در کابل برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی آکادمی هنر، مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره بین المللی فیلم مهرگان عصر ‍پنجشنبه ۶ جدی با حضور داکتر عبد الله عبدالله، تعدادی از مقامات عالی رتبه دولتی، هنرمندان، سینماگران، استادان دانشگاه، و سایر علاقمندان فرهنگ و هنر در تالار قصر سپیدار ریاست اجراییه افغانستان گشایش یافت.

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان در این مراسم گفت: «چهار دهه پیش سینمای افغانستان در مسیر رشد قرار داشت اما با تاسف، جنگ و ناامنی سبب شد که وضعیت این بخش مهم اجتماعی و فرهنگی با چالش ومشکلاتی بسیاری رو برو شود».

وی در بخش دیگری از سخنانش یاد آورشد ‌که: « فرزندان این سرزمین اعم از دختران و پسران و زنان و مردان در شرایط بسیار دشوار جایگاه هنر و سینما را تثبیت کرده اند و امروز در کشور نمونه‌ های بسیار خوب و برجسته داریم‌ و فیلم هایی که از سوی هنرمندان افغانستانی در جشنواره های بین المللی شرکت کرده اند، در سطح دنیا و منطقه مورد توجه و استقبال قرار گرفته اند».

علی محمدی کیان، دبیر جشنواره بین المللی فیلم مهرگان با بحرانی خواندن وضعیت سینمای افغانستان گفت: « این جشنواره در شرایطی برگزار می‌شود که هنر و سینمای افغانستان به علت کم توجهی و بی مهری فزاینده‌ی دولت در سراشیبی سقوط قرار گرفته و به دشواری نفس می کشد». وی با اشاره به چالش های شکننده موجود یاد آورشد که: « با وجود تهدیدات امنیتی و فشارهای مالی، دست اندرکاران جشنواره با درک اهمیت ادامه‌ی این راه و اثرگذاری روانی جشنواره ها و فعالیت های فرهنگی در کاهش خشونت و تنش های موجود، بطور شبانه روزی تلاش می کنند تا با جلب همکاری های مالی بسیار اندک نهادهای همکار جشنواره، این جشن فرخنده را سال یک بار برگزار کنند». وی خاطر نشان کرد که: « برگزاری این رویداد ارزشمند هرچند ممکن است در کوتاه مدت تحولات چشم گیر اجتماعی را در پی نداشته باشد اما بدون تردید انعکاس آن در طول یک هفته برگزاری اش جرقه ی از نور امید را در دل های خسته از جنگ و خشونت و ناامنی ایجاد کرده تنش های فزآینده ی روانی را کاهش خواهد داد».

علی محمدی کیان، دبیر جشنواره و رئیس اکادمی هنر و علوم سینمایی

علی کیان در ادامه سخنانش گفت: « این جشنواره اگر چنانچه نتواند به رونق بخشی سینمای از نفس افتاده‌ی افغانستان کمک کند بدون شک می تواند با ایجاد عشق و امید و رساندن خون تازه به شریان های فیلم های کوتاه، روند تولید این گونه فیلم ها را در افغانستان سرعت بیشتر بخشد».

چهارمین جشنواره بین المللی فیلم مهرگان در سه بخش ملی، بین الملل و نمایش‌های ویژه برگزار می شود و قرار است ۴۸ فیلم کوتاه داخلی و خارجی که ازمیان ۱۵۰ فیلم ثبت شده به دبیرخانه جشنواره انتخاب شده اند در تالار افغان فیلم و سالن نمایش آکادمی هنر به مدت سه روز به نمایش گذاشته شوند.
در بخش ملی این جشنواره که جنبه رقابتی دارد، 24 فیلم به نمایش در می آید و از سوی کمیته داوران، برای دریافت جایزه داوری خواهند شد. در این بخش فیلم‌هایی: «آلودگی»، «آیینه»، «آواز نفس گیر»، «ازدحام»، «امضاء»، «الله اکبر»، «برقع»، «برهوت»، «پدر امید فرزند»، «جارچی بامیان»، «جوانه»، «دختر بایسکل‌سوار»، «دستمزد»، «زیرچراغ سرخ»، «ساعت 14»، «شطرنج»، «غزل»، «قطره»، «کتاب آسمانی»، «مادر مجرد»، «نابغه‌ی از دیار بودا»، «نقطه عطف»، «نویسنده رویایی» و «یک کاپی از هویتم می خواهم» از میان ۷۳ فیلم توسط کمیته گزینش انتخاب شده و به بخش رقابت جشنواره راه یافته اند.

در بخش بین الملل جشنواره مهرگان نیز ۲۳ فیلم ازمیان ۷۶ فیلم این بخش، از: افغانستان، ایران، فرانسه، هالند، روسیه، مالزی، بنگلادش، تونس، کوریای جنوبی و ترکیه به نمایش درخواهد آمد.
بخش سوم این جشنواره به نمایش ویژه اختصاص دارد و امسال برای این بخش، فیلم مستند «هزار و یک زن چون من» به کارگردانی صحرا مانی انتخاب شده است. این فیلم تاکنون جایزه اصلی جشنواره حقوق بشر فرانسه و جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره بین المللی سوچی روسیه را دریافت کرده و در بسیاری از جشنواره های معتبر دنیا به نمایش در آمده و مورد تقدیر قرار گرفته است.

در کنار سخنرانی های رسمی و بیانیه کمیته داوری و اجرای موسیقی و همینطور پخش میان برنامه های جذاب صوتی تصویری، پایان بخش برنامه افتتاحیه؛ نکوداشت از کارنامه‌ی هنری ممنون مقصودی هنرپیشه پیشکسوت سینمای افغانستان بود و خانم رویا سادات به بررسی تحلیلی کارنامه و ابعاد شخصیتی وی پرداخت.

این جشنواره بامدیریت آکادمی هنر و علوم سینمایی وهمکاری انستیتوت فرهنگی فرانسه، گویته انستیتوت آلمان، کمیته فرهنگ و هنر ریاست اجراییه، دانشگاه کاتب، شرکت تبلیغاتی کابل پن، رایزنی فرهنگی ایران، دیپارتمنت سینمای دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل، افغان فیلم و نمارسانه برگزار می شود.

مراسم اختتامیه و آیین اهدای جوایز چهارمین جشنواره بین المللی فیلم مهرگان روز دوشنبه ۱۰جدی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل برگزار می شود.

عکاس:‌ امان الله صداقت

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این را هم ببینید!

گراف قلب فرهنگ کابل

هنگامی که بی‌بی جان یا خاله جان پیهم افسانه میگفت، آنهایی که گرداگرد صندلی لم …

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به این سایت می باشد