Tuesday , 16 April 2024

اندر وصف لین 220 و 500 کیلو ولت علیهما السلام!

من قبلا هشدار داده بودم مبادا جنبش مردمی میدان بزکشی شود.
حالا ببینیم شده است یاخیر؟

روزانه تعدادی در “باقرالعلوم” و شماری در “الزهرا” جمع می شوند، هرکدام به سبک خود لاف می زنند. اولی ها در وصف 500 کیلو و اخیرا دومی ها در مدح 220 کیلو، سخن رانده اند.

از اولی ها را تاکنون زیاد شنیده ایم اما از دومی ها اندکی تازه است. دومی ها که در الزهرا گرد می آیند، مزایای برق 220 کیلو ولت را به قرار ذیل فهرست می کنند:

السلام علیکم
برادران و خواهران محترم و محترمه!

لین 220 کیلوولت معجزه می کند. یک لحظه به سخنانم گوش دهید:

+ لین 220 کیلو ولت نسبت به 500 کیلو ولت در حدود 280 کیلو سبکتر است و چون وزن کمتری دارد لذا زودتر به بامیان می رسد.

+ بر سر لین 220 کیلو ولت نه وزارت آب و برق با ما دعوا دارد نه برشنا، نه حاجت به تحریک و توقیف احساسات اهالی لوی قندهار است و نه پکتیا. نه اعلان حمایت پدرام و ناهید لازم است و نه عطا. نه نیازی به جلب رضایت غنی است و نه کشیدن ناز عبدالله. در یک کلام، ساده ساده است. هیچ درد سری ندارد. فقط بنشین و تماشا کن که برشنا چطور لین می کشد! درحالیکه این همه مزایا در لین 220 نهفته بوده، آب در کوزه و ما لین 500 کیلو ولت گفته گرد جهان می گشتیم!

+ یکی دیگر از مزایای لین 220 این است که هرگاه از دره غوربند بگذرد، گروگان گیری در این مسیر کاهش می یابد. دره با عبور لین روشن می شود و گروگان گیران گرگ صفت نمی توانند خود را مثل همیشه در تاریکی شب پنهان کنند. البته این امتیاز در صورتی به دست می آید که گروگانگیران اخلاق گرگی را کنار بگذارند و اجازه دهند برق از این مسیر عبور کند. این امر مستلزم آن است که گرگ طبیعت خود را رها کند و آدم شود. براساس مطالعات فشنر و سائر زیست شناسان، چنین چیزی ناممکن است. با اینحال برق 220 با 500 کیلو اصلا قابل مقایسه نیست، یعنی 220 امتیازاتی دارد که زبان از گفتن شان قاصر است.

+ یکی دیگر از مزایای 220 این است که برشنا ده ها و بلکه صدها بار با زبان بی زبانی و حتا بدزبانی اقرار و اعتراف داشته یک چنان لینی را به بامیان می کشاند! دراین صورت، انتقال برق 220 بزرگترین دستاورد “جنبش الزهرا” خواهد بود نه شرکت نام نهاد برشنا.

+ از مهمترین مزایای 220 این است که این رقم همیشه آدم را یاد 420 می اندازد! درحالیکه رقم 500 هیچ حالی به آدم نمی دهد!

+ یکی از مزایای 220 این است که 220 است دیگه !

+ از جمله جنجالی ترین امتیازات 220 کیلو این است که 99 فیصد وسایل برقی ما از ماشین ریش گرفته تا چارجر موبایل و تا یخچال و تلویزیون، برق 220 کیلو ولت مصرف می کند. آن وقت ما مجبوریم تمام وسایل برقی موجود خود را لیلام کنیم. بعد مجبوریم وسایل 500 کیلو ولت از چین سفارش دهیم که طبق سروی شرکت محترم برشنا، اقتصادی تمام نخواهد شد. پس نتیجه می گیریم که حرف مرد از این بعد یکی است. ما برق 220 می خواهیم. از اول هم حرف مرد همین بود اما ما فکر می کردیم 500 چون 500 است بهتر از 220 است و حالا معلوم شد که قضیه برعکس است.

+ آخرین امتیازی را که در این دور از جلسه “شورای عالی مردمی برای برق 220 کیلوولت” لازم است برشمرم، عبارت است از مقدار مصرفی برق. ما از لین 220 برق 300 میگاوات می گیریم درحالیکه هیچ سند معتبری وجود ندارد که نشان دهد میزان برق مصرفی 500 کیلو ولت چند است. افراطیونی که هوادار لین 500 هستند بفرمایند مشخص کنند یک نان چند فتیر می شود. داع گز داعععع میدان!

الباقی مزایا به جلسه بعدی که در همین مکان برگزار می گردد، موکول گردید.

والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته!

About امین آرمان

Amin Arman is the founder, administrator and editor-in-chief of kabulpen.net and is a freelance writer, researcher and university lecturer from Afghanistan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این را هم ببینید!

در ضرورت جنگ داخلی

شما بگویید جنگ بد است و جنگ داخلی بدتر. من اما عقیده ی دیگری دارم. …

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به این سایت می باشد